Monday, November 7, 2011

Half Blood Klatae

assalamualaikum wbt....
selamat hari raya korban! CT raso letih sungguh nah rayo tahun nih. bakpo? sebab CT tok ambik cuti panje pung. just balik weekend jah...

CT ttolok balik kg hari jumaat malae lepah khijo. dalae puko 9 lebih2 sikit CT nga 2 saing CT start ggerok(kami car pool-mugo tahu doh musing rayo gak mesti banyok kheto) jadi gak mulo2 tuh saing CT hok bowok... macae2 nyo bowok wak beka nok makae tengoh jalae lah kononnya... saing CT siap bowok air kopi pekat llikat panas lagi eh...semangat sungguh...

acu bayae deh, kami tubik dari shah alae puko 9... puko 12 tuh kami dok ssakut lagi di gombak. memea jam sungguh nah. pah nok mmasuk bentung tuh pung jam jugiok lagi...kheto buleh gerok dalae 20 km/h jah. paling laju pung buleh g sapa 40 km/h. habih kheto orae kami dok usha la...-ubat wak ilae ngatuk-

puko 2.30 pagi kami sapa di bandar Bentong... kami pung singgoh la makae di KFC hok ado situ...mujo la kami dae. KFC situ buko sapa puko 3 pagi jah.. so kami keno makae dalae kheto la jawabnyo...

pah makae gak wey nyo ngatuk la...CT pung tdo la dulu. maso tuh ado la dalae puko 3.30 pagi... pah 4.30 lebih2 sikit mok CT msg tanyo dok mmano...CT pung ita kok kiri, ita kok kanae... bakpo kheto sebeloh nih dok ggerok? kok kanae pung samo jugok, ado kheto ssekong jugok...ghupo2nyo nyo ppakak tdo blako la wey. tengok kok blakae rupo2 nyo CT dok di Hentian Benta. pah CT pung dok ngatuk doh la maso tuh, so CT pung gerok la saing CT suruh dio gi tdo lek blakae.

pah CT pung menyambung perjalanan kami lagi.. on the way tuh, CT tengok banyok sunggoh kheto dok ssekong ttepi jalae..pendek kato gak, kalu ado lori, mesti ado kheto dderet bereti etek... siae CT tengok ko orae hok ado anok kecik nih... nyo doh sleso la way nok dok dalae kheto nih...tok leh nok bbuah mugo dih... pahtu, alhamdulillah jalae dok jam mano... maso kat Bukit & jah macae lambat sikit mugo dok blakae bas nok naik bukit kae... bas tuh semput kalih..

sapa di guo musae dekat puko 8 doh...huhuhu... bereti tuka driver pah terus la balik... mugo ppakat tok saba blako doh nok sapa dumoh.

At last CT sapa jugok dumoh puko 11 lebih2... penat sunggoh nah traso. sakit pinggae la wey mugo 12 jae lebih dok dalae kheto.. mari2 mikey skali, best nyo la kalu buleh khijo kkapung jah dih. tok payoh la sibuk2  jam ginih...

sungguh nah CT memae dok brahi ko jam nih... kalu alah nok g khijo jam gak CT lemoh semangat slalu... tapi mujo la CT dudok dok jauh nge tepak khijo. jado gak tak dop la jam mano jale...

tapi sunggoh la CT kagum nga sek2 klatae nih... gi lah khijo mmano pung, tapi kalu musing rayo poso ko, rayo aji ko, tahun baru cino pung mesti ppakak balik blako kkapong dih.. pah so lagih, memae world lah sek2 klatae nih.. mugo CT raso tak dop tempat hok tak dop orae klatae...

CT teringat abah CT ghoyak. dio kato Klatae nih adalah negeri hok paling bbiso skali. bakpo? kalu demo perasae kae, orae hok panda banyok dari Klatae, orae hom tok brapo panda pung orae Klatae jugok. orae hok alim pung dok di Klatae, tapi gak orae jahat pung ramai jugok di Klatae. orae hok comey llotey pung di Kalatae lah, hok tok brapo nok comey pug dok di Klatae... btol dop? ko ado orae Klatae hok sserow. CT mitok maah la wey... CT tak dop niat nok wak malu ko orae klatae-CT pung Half Blood Klatae jugok-
just want to share some thoughts.

I am so very proud to be Half Blood Klatae.

Viva Klatae!
long live Klatae!
Klatae forever!

----<3


Saturday, October 29, 2011

raya haji...

assalamualaikum...

kito ni dok lamo doh nok rayo haji dih...

last 2 weeks CT balik kkapong mugo my dearest cousin nnikoh. maso ore dok sibok2 nok bekwoh(kenduri), che' ngoh pisoh(mugo kami ado 2 che' ngoh dalae family nih so keno letok namo la, kalu dop gak ttuka) baru tahu dio buleh gi Mekah mugo ado ore hok tok sae gi...

jadi sibuk kakloh la dio nya mugo nok keno gi sspita amik daroh la, cucuk ubak lah, macae2 lagi la hok dio keno setel dalae maso tok sapa seminggu. acu bayae deh, Tabung Haji talipung royak kato buleh gi haji hari rabu, pah flight nok berlepas hari selaso minggu depae. dok ko kalut po ggapo jadi. tapi gak che' ngoh pisoh nih memae lamo doh dok gi ikut khusus haji nih. mogo dio lamo doh nok gi, cumo gak TH dok panggil jah. jadi gak nyoh, bila buleh peluae gini bagai org mengantuk disorongkan bantal lah..

ko guano?

so before balik Kl CT gi la jjupo mato nge dio... sedih pulok teraso maso ssalae nge peluk dio.. best nyo che' ngoh buleh gi Mekoh doh. CT bilo la pulok. Insyaallah... semoga CT panjang umo dan dimurahkan rezeki untuk sapa di Mekoh nuh..
aminnnn....

last but not least,

Selamat Menunaikan Ibadah haji kepada semua ummat islam di Mekah.
Semoga mendapat Haji yang Mabrur.
Insyaallah...
selamat hari raya korban aka aidil adha kepada semua ummat islam di seluruh dunia...
----(@

Monday, October 24, 2011

_::GIRLS::_

-----------------Girls---------------------------
------------are like apples----------------------
--------on trees. The best ones------------------
------are at the top of the tree-----------------
-----The boys don't want to reach----------------
----for the good ones because they---------------
-are afraid of falling and getting hurt.---------
Instead, they just get the rotten apples---------
-from the ground that aren't as good,------------
but easy. So the apples at the top think---------
-something is wrong with them, when in-----------
--reality, they're amazing. They just------------
---have to wait for the right boy to-------------
----- come along, the one who's------------------
----------- brave enough to----------------------
-----------------climb all-----------------------
----------------- the way------------------------
-----------------to the top----------------------
----------------of the tree----------------------


(¯`v´¯)
`*.¸.*´
(¯`v´¯)الله
`*.¸.*´
¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•.

Thursday, August 11, 2011

poso

assalamualaikum...

hari nih, masuk hari ko duo belah doh kito poso dih... mmeta jah sserow. seda-seda nok masuk duo minggu doh. dok saba sserow nok balik kkapong. rindu sunggoh nah.

believe it or not, CT dae poso doh sari dumoh. end of july hari tu CT balik Jerteh. doh alae-alae dok dumoh doh tu gak, CT amik EL la hari Isnin sebab nok poso dumoh. 
=P theee....

tapi gak siae ko adik CT, dio pung balik jugok skali nga CT tapi gak mugo ado kelah hari Isnin tu. dio dengae hati dok relow balik KL... tok dae nok nyambut poso dumoh...

gak bulae-bulae poso nih CT serow letih sunggoh nak. doh la panas terik tok soh dok royak la kae... maso poso dumoh nyo panah jugok-mugo memae musim dio dih, nok wak guano- tapi gak adik kakok wey, panah kkapong nge panah bbanda ni laing raso dio.

kkapong memae panah, tapi berangin sejuk dan nyaman jah serow, jadi gak panah dio tok srow bahang mano la. do you get what I mean.

panah di bbanda nih, bukae stakat panah jah, tamboh lagi nge bahang, ado angin pung bukae nyo angin hok nyaman. angin pung serow panah dih. 

ko guano?

so, ujae mah di tempat orae, ujae batu di tempat sdiri. tepuk dado tanyo la slero.

tok saba sungguh nah sserow nok balik kampung...supo budok kecik dih mugo CT excited terlebih nok rayo nih. mugo tahun lepah CT tok dae balik ghayo kkapong. so tahun ni nok rayo puah la...

till then

C U when I C U!
----(@

Tuesday, July 26, 2011

bbuko pposo!

assalamualaikum...

hari nih CT poso(akhirnyo CT berjayo jugok nok poso sunat Sya'ban-hoo lah, mugo bulae Sya'ban ado tok sapa seminggu lagi dih..) sedih sungguh nah teraso, narakko baru sari jah CT poso sunat. ish3x...

serow po jahey tukey sungguh nak. doh la dosa banyok, pahalo pung tok banyok mano, Allah wwi pluae(peluang) nok suroh wak ama ibadat pung tok sae guno...

astaghfirullahalazzim...

dok tahu lah CT nok royak ggapo.
insaf meta hari nih(mugo poso kae)
laing sungguh raso dio dih.

yae sbena nyo CT dok tahu nok bbobae gapo hari nih, just nok share perasaae(perasaan) baru lepah bbuko pposo.

tibo2 nyo mari teringak ko ustaz CT masa zamae skoloh mulo. kalu bulae poso gak, dio brahi sunggoh crito pasa nikmat2 orae hok poso nih. saloh 1 nyo nikmat masa kito bbuko poso. masa tu gak kito sserow suko sungguh dih lepah ssarian dok tahan lapa nge dahaga. maso bbuko tu la kito teraso nikmat nyo.

tapi gak kito keno la jugok ingat ko orae hok susoh dih, jangae dok bazir.mmeta ko poso gak, sremo(semua) nok makae skali hadak jah. pahtu gak malah doh la wey nok g teraweh. btow dok, ko guano..?

tapi gak, nikmat hok maso bbuko tuh nikmat dunio jah, ccu bayae nikmat hok kito buleh di akhirat kekgi, tok leh nok bayae kae? mugo terlampau banyok nikmat dio...

so, kito keno la bbtol niat kito nok poso nih. ado orae tuh poso sebab nok diet, ado tu sebab sakik lah. buleh kalu kito nok niat gitu, tapi gak hok tu bukae niat kito hok utamo lah. hok niat nok diet ko, nok sihat ko, hok tu memae kito akae buleh otomatik kalu kito poso dengae erti kato yae sebena... ikut sunnah rasulullah, contoh nyo bangun ssaho... bbuko dengae buoh khemo(kurma).

crito pasa buoh khemo nih, CT nok share la ggapo hok CT tahu. buoh khemo nih baguh untuk kesihatan badae kito nih. tahu dok bakpo nabi Muhammad suroh kito bbuko dengae buoh khemo?

sebab  nyo buoh khemo nih, dio ado gulo ringkas, hok kito panggil sebaga GLUKOSA. Glukosa nih adik kakok, bukae macae gula hok kito dok kaca dalae air tae tuh. hok nih gulo hok memae paling ringkas doh. gak kalu kito makae or minum glukosa nih, nyo serap slalu dalae daroh kito, jadi gak kito raso bertenago slaluh!

kalu macae gulo hok wak kaca air tae tuh, badae kito keno proses dulu baru nyo buleh masuk dalae daroh, baru kito serow sega. so kalu kito makae buoh khemo nih, kito akae dapak tenago slalu la. pahae dop?

tak po lah kalu dok pahae gak. tapi hok penting kito akae serow sega slalu lah lepah makae buoh khemo ni gak.

bbobae gapo toh... CT bukae nok jjadi ustazah hari nih, just want to share the info with everybody. so, CT harap info hok CT wwi nih bermanfaat lah kepado ssapo2 hok baco...

so, till then..

wassalam...
-----(@

Monday, July 18, 2011

The Other Side of US!



In the journey called LIFE sometimes, we will tent to hate the other side of us. Deep down inside, we all sure having two sides that keep on arguing whenever we want to decide something important in our life. However, we will still be the one who will decide which side we are on eventually. But no matter which side we are on, we will always in doubt about ourselves and the decision we have made. However, life must go on and we still have to continue this journey of life together with the other side of us; which we hated the most.


Assalamualaikum…

Theee…

Sserow nok berfalsafah mmeta buleh..?

So what do you think?

Betow dop ggapo hok CT tulih datah tuh..?

Ni pendapat CT la kae… dok tahu la orae laing. Mugo CT nih confuse sokmo kalu nok wak keputusae gapo-gapo. Nyo dok bbaloh sokmo duo oghae hok dok menginap dalae ppalo otok CT nih. Serabut sungguh nah sserow.

Jadi nyah, CT loni tengoh dok runsing, serabut ppalo dok mmikey nok sambung blaja ko dok… ikut CT nyah memae la CT nok sambung blaja sapa tahap hok paling tinggi, tapi hok jadi masaaloh nyo loni adalah ma nge abah CT hok dok sibuk suruh CT sambung blaja kok bidae hok demo nok..

CT ko, ma nge abah hok nok blaja nih..? 

CT jadi confuse… CT dok sae la lawae cakap ma nge abah CT tapi gak, CT nok buak ggapo hok CT suko la pulok loni. Mugo slamo keni CT ikuk sokmo kato ma nge abah. 

So for this time, just both ma and abah, let me decide my own life, buleh?

Tapi CT dok tahu nok royak guano ko ma nge abah. Nok royak dengae caro hok dok akae wak ssakik hati demo hok memae CT sayae do’oh. huhh…dok tahu lah guano…

Tapi, machae CT tulih datah lah, in the end, kito jugok hok keno pilih ggapo hok kito nok. Jadi gak nyoh kalu nok wak gapo-gapo gak, keno la mmikey perabih, the pro and cont keputusae hok kito nok buat tuh, patuh gak keno stand for our right la kae. jangae sapa nyesa dok sudoh pulok dih…ko guano..?

Thanks for reading…

------(>

The Hill of Broga...




assalamualaikum...

Kmaring(semalam) CT nge housemates gi mmanjat Bukit Broga di Semenyih. letih ka'loh wey. CT lamo doh dok mmanjat bukit or gunung nih. so kmaring terus g manjat jah, dok stretching dok ggapo, sapa-sapa di kaki bukit tu gak CT gi naik slaluh. gak nyo leloh la wey tok dae sapa datah. mugonyo CT ingat ko naik bukit sikit-sikit jah, ruponyo buleh tehae mencabar jugok jalae nok naik datah tuh. tapi gak ramai nyo orae tok soh dok royak lah kae...

kami tubik dumoh lepah suboh doh, dalae puko 6 ssuku kalih. mulo tuh ingat nok gi tengok matahari terbit(sunrise) la konon nye... tapi gak mugo ado saing srumoh hok demae, siae pulok ko dio nok keno bangung awa-awa llajok, mugo kawae tuh nyo makae ubat ssemo, jadi gak nyo tido sungguh la wey.. gak CT pung puko 5 baru bangung gak, mandi la, paka baju lagi, nok wak beka lagi(mugo nok gi breakfast atah bukit nih), puko 6 la baru buleh siak. pah suboh, kami ttolok slalu la.

sapa di semenyih pukol 7, gi beli nasi lemok dulu deh...jangae maroh..(padahha nok gi manjat bukit nih). pah sapa la di Broga Hill dalae puko 7.30 gitu. pahtu kami pung start la manjat dengae jayo nyo... kemaing laju gih kami manjat sapa kawae CT pucat kesi. mujo la CT ado bowok air gulo, lepah minung air gulo molek mula..

pahtu CT pulok raso nok mutoh nih, nyo tego ko demo hok ODW nok turun:

"Kalau rasa nak muntah makan la gula"

orae cino pulok tuh, terharu mmeta. 
tibo-tibo teraso semangat 1Malaysia di atas Broga Hill ini...Che wah!

sapa atah bukit dalae puko 8.30. akhir nyo bejayo jugok CT sapa di atah Bukit Broga nih. habih kosong perut CT(mugo nyo tubik blako tengoh jalae...=P)

kami pung kkeloh la di atah bukik dengae jayonyo...

BEST! 
best dooh serow!
 CT suko sungguh menikmati keindahan alam ciptaan Allah nih. 

Subhanallah... 
comey sungguh....

nih ado a few gamba hok CT dae snap ODW naik nge maso dok datah nuh...

CT di atas Bukit Broga...










p/s: saing-saing CT sumo ingak CT gi photo shoot di oversea bagai... mugo shot dio comey do'oh dih. tapi seriously CT serow kalu gi time sunrise or sunset mesti lagi comey...

Subhanallah!
Subhanallah!
Kuasa Allah...

thanks for reading...
-----^(@

Wednesday, July 6, 2011

bboring....

Assalamualaikum wbt…

Actually, I have no idea of what I’m going to blog right now. But feeling like bloging so much, so just let the keyboard do its job. So here I am, still thinking of the entry for the moment.

Jadi gak nyo, CT nok mikay mmeta deh…

"ggapo dio hok aku nok tulih nih..?" 

bosae dooh nih sapa tahap petala ke tujuh doh nih, ootok pung jjadi jeng la kalu doh boring tellajok gak dih? Emm… seriously tak dok idea…

should I come back later or what..? 

nok come back later pung nok g wak ggapo time law ni..?

Susoh dih kalu penyakit bosae nih menyerang. Nyo jadi jeng terus ppalo otok(kepala otak), hang tok leh nok wak ggapo doh.
Doh tak po lah kalu idea tok sae mari gak, nok wak guano dih.. malas doh nok mmikay, skalo gak tak yoh mmikay pung nyo mari macae-macae idea. Doh dio toksae mari gak tak po lah=(

Till then,

daaaa……………….
----(~

Thursday, June 16, 2011

Ganung kite...


Assalamualaikum...

ganung kite menang bola....!

ganung kite menang SUKMA...!

gile bbijok oghang ganu...!

hahaha.... tibe2 ghase nok nnulih dalang loghak ganung mmeto. buleh dop agok2.mesti dok luluh kang. sebak nye lame doh dok cakak dalang loghak ganung... zamang2 sekoloh ghendoh je... pahtu CT pindoh balik kg di besut.

tak po lah, CT prefer kechek klatae la. geliak kakloh lidoh CT nok kechek ganung mmula.(nnaip belae sebuk sbute-sbute hok CT taip-just to make sure CT tulih loghat hok betol)

Nok denga dok crito adik CT...? 

oloh la, cerito bola sek klatae lawae sek tganung la.
Dio siap dok bbaloh nge saing2 pasa bola nih... malae tuh dio g tengok bola di stadiung. gak demo ppakak dok tanyo la dio sokong hok mano, ganung ko klate?

gak adik CT kato

"kalu ambe(saya) ke lauk(laut), ambe naik penyu belimbing, kalu naik ddarak gak kawae naik la pok kacce(kijang)"

gak demo tok puah hati, nyo tanyo lagi la wey... "doh demo nok dok mano malae nih..?"

adik CT sengih jah la =) . dio pung srupo nge CT jugok. mugo pening ppalo nok sokong hok mano malae tuh...

lah-lah dio kato

" kawae malae nih ibaghak diluoh mati mmok, ditelae mati ppok. kawae branok di ganung tapi asal usul tok nenek orae klate. jadi gak tok soh dok tanyo lagi la mugo kawae pung dok tahu nih nok sokong hok mano..."

mujo la kawae2 nyo pehae(nyo buak2 pehae kalih), demo dok tanyo doh la. tapi malae tuh adik CT paka baju sek penyu mugo baju bola klatae dok kkapong(may be Allah wi clue ko adik CT dio nok duk mmano malae tuh) jadi gak dio dudok la nge sek2 penyu belimbing di stadiung tuh. nok jadi cghito sek2 penyu menae...

go ganung go...!
(hehehe....)

"mmujo molek"

kato adik CT...

balik dumoh sewo, nyo upload laluh la wey gamba ddaero(flag) tganung di FB. nyo ppakak serae(serang) tu gak gu-gu klate nih(di FB jah la). adik CT pung layae jah la blako... CT hok dok bacho ni pung serow po nok ssuko jah.

memae la kami ni dok di tganung, tanoh tumpah daroh orae kato dih. tapi gak asal-usol tok nenek orae lek kelatae, baik beloh mok ko, pok ko. duo2 memae asal lek kelatae. jadi gak bilo jjadi gini kami jadi serbo saloh la wey nok sokong hok mano. supo kato adik CT kato,
"diluoh mati mmok, telae mati ppok"

tapi CT sedighi lagu kelatae pung dok gheti nok nyanying. CT memae skoloh di kelatae 2 tahung tapi gak skoloh CT nyo tok nyanyi lagu negeri(may be sebab skoloh MARA kalih)
 pelik dih? 
tapi benar...

dok kesoh la CT sokong hok mano malae tuh. mesti ado hok menae, hok so lagi tu mesti la kaloh dih. deep down inside, CT serow happy nge sedih. happy mugo ganung menae male tuh, sedih mugo klatae kaloh.

tahniah tuk team tganung!

try again next year tuk team klate!

nice game!
------(@

Wednesday, June 8, 2011

makan bola..tdo bola...mandi bola...

Assalamualaikum…

Lamo doh dih dok nnulih dalae blog nih. Last skali maso gi Jjoho kae..?

Hari sabtu nih Tganung aka Terengganu nge kelate aka Kelantan akan bergomol(berlawan) di padang bola dih… pening ppalo serow. 

Bakpo? 

Sebab CT dok tahu nok sokong hok mano… 
Sebak apo begitu? 
SebaB CT nih orae Tganung dok di Jjetih(JERTEH)

 Gak kalu dok Jjeteh tu supo nga orae Klate la wey. Mugo kito kechek pong tok srupo orae Tganung lasung. Memae orae Jjeteh kechek Klate adik kakok wey kalu nok tahu gak.

CT redha je la. Sapo pong hok menang malae(malam) tuh kiro rezki dio lah tu dih…

Senae(senang) kiro, dok payoh CT pening2 ppalo.=p

Anyway good luck to both Terengganu 


and Kelantan teams


 All the best!
-----<3